onsdag 18 februari 2015

Främlingen vid havet...

"Eli Landon är en framgångsrik brottsmålsadvokat som förlorar allt då han blir anklagad för att ha mördat sin fru. Han var mitt i en bitter skilsmässa när han hittar sin fru död i deras hem. Han blir genast den huvudmisstänkte men trots intensiva efterförskningar så hittar inte polisen några bevis mot honom. Men all uppmärksamhet kring fallet gör att Eli förlorar jobbet och de flesta av sina vänner i Boston. Så han flyttar till det lilla samhället Whiskey Beach. Där har hans släkt ett stort hus vid havet. Här träffar han den levnadsglada och vackra Abra Walsh. Hon sköter om släktens hus och är en varmhjärtat kvinna som Eli vågar anförtro sig åt. Tillsammans försöker de lösa gåtan vem som mördade Lindsey, för att på så sätt rentvå Eli. Men snart förstår de också att huset vid havet har egna väl bevarade hemligheter..."


Den här boken fick jag av syster min i julklapp förra året. Jag älskar Nora Roberts men jag kände inte direkt att jag ville kasta mig över boken. Den är ju en spänningsroman och de böckerna drar jag mig för ibland. Så den har legat brevid min säng och väntat... I söndags fick jag helt plötsligt lust att läsa den, och sedan har jag varit fast. Jättebra! Översättningen har Tove Janson Borglund gjort, och hon har gjort den riktigt bra. Jag har läst Nora Roberts mycket på engelska och älskar hennes sätt att använda språket, men många gånger försvinner det i översättningen, men inte denna gång. Magin finns där och griper tag i mig och lindar in mig i dess grepp, där jag tryggt kan vaggas med på ordens hav...



1 kommentar:

  1. Vad KUL att du gillade den!! Jag ser fram emot att läsa den senare:)) Kram från syster din:)

    SvaraRadera