lördag 24 maj 2014

Hello boys! I'm back!!

 
Jag vaknade tidigt idag och låg och kollade på syrrans blogg. Hon är såååå duktig och skriver ett inlägg varje dag:)!❤️ All heder åt henne. Själv var det ju ett tag sedan jag skrev...

Filten blev klar tillslut i alla fall:) Fast det blev ingen filt, det blidde ett överkast i stället:) Rutorna blev så stora, 60x60 cm, så då gjorde jag överkastet vi hade pratat om istället. Men fasiken vad stort och bökigt det blev att hålla på med! Jag fick bre ut mig på golvet i vardagsrummet, men det räckte knappt till, trots att jag sköt undan möbler. Jag kände att det det blev så stort och krångligt att jag fick riktigt ta tag i mig själv och bestämma mig för att göra klart det!

En färdig ruta. Den här sitter i mitten på överkastet.

Tre rutor ihopsydda. Det här är en kortsida.

6 rutor tillsammans. Totalt är det bara 12 giganstiska rutor som utgör den största delen av överkastet.



Här har jag har brett ut mig på golvet och håller på att nåla och sy ihop allting. Jag har ingen vadd i utan jag sydde bara ihop två gamla lakan och la som understycke. Sedan fäste jag rutorna mot understycket i omgångar. Det blev bra. Överkastet blev "tungt" i känslan men ändå hanterbart att sy, förvara och använda.

Nu är det klart! Jag blev riktigt nöjd!

Jag är riktigt nöjd med detaljer som rutorna innuti de stora rosa rutorna. Den rosa rutan är ju uppbygd av fyra hörn från 4 av de 12 rutorna. Det blå/rosa/beiga tyget är ett långrandigt tyg som jag "mönsterpassade" för att få till snygga rutor innuti den rosa rutan när allt satt ihop. Om du rullar upp till bilden som visar en ruta så kanske det är lättare att förstå. Ränderna möts ju på olika sätt beroende på om man lägger tyget med randen vågrätt eller lodrätt. På de andra bilderna kan man också se hur den färdiga stora rosa rutan "byggs upp". Sängen är förresten min älskade farmors säng som jag ärvde efter henne:)
 
På långsidorna av överkastet sydde jag på långa stycken av tyger som fanns i överkastet. Det gjorde jag för att bredda filten till en lagom bredd för överkastet. Det gör det också lätt att se hur överkastet ska ligga på sängen.

Vicky gillar det:)

Men det tog mycket energi av mig att gör klart överkastet så jag tappade lite sug för att sy. Därför har jag inte sytt några fler projekt på ett tag nu. Det har också varit mycket på jobbet som har sugit energi, så jag har mest tagit det lugnt på kvällarna och inte kommit igång med något nytt skapande ännu. Men det dyker nog snart upp något som jag blir intresserad av:) det är rätt skönt att varva perioder av intensivt skapande med perioder av "skaparvila".

Hur har det gått för Anders då med arbete och lastbilskörande? Jo, det har gått rätt så bra tycker jag. 

Det fanns tyvärr inte jobb på en gång, när kortet var klart, på firman som han har övningskört på. Istället fick han praktik där och har åkt och lärt sig turerna. Men nu verkar det som han kommer att få en egen körning och chefen har börjat prata om att skriva papper, så det ser ut att kunna lösa sig!:) Håll tummarna för honom!
 
Han har verkligen kämpat och gjort ett kanon jobb. Han kliver upp mitt i natten och kommer hem på kvällen och stupar i säng efter en liten stund. Han har även sökt jobb runt om i landet. Det är ju såklart inte att önska att han skulle jobba borta på annan ort men han behöver ett jobb. Men nu ser det ju ut att lösa sig här på hemmaplan:)

Idag ser det ut att bli ytterliggare en högsommar varm majdag. Vi ska nog sätta upp vår "lilla" pool idag. I alla fall nu under helgen. Fast det vet inte barnen om. Vi har sagt att den inte kommer upp förrän till sommarlovet. Jag ser faktiskt också fram emot att doppa mig:)

Förresten, vet du vilken film citatet i min rubrik kommer ifrån? "Independence Day"! En film vi såg på bio och tyckte var så bra! Sedan dess har vi sett den många gånger om, dvdn står nere i filmskåpet. Den är fortfarande lika spännande, aktionfylld och kryddad med smart humor! Att det är 18 år sedan den kom ut på bio har jag svårt att förstå... Rekommenderas!
 




2 kommentarer:

  1. Jag hade inte koll på att det är farmors säng som ni har... Vad mysigt! Kram!

    SvaraRadera
  2. Hade du inte? Madrasserna har vi köpt, men sängramen är från henne. Det var hennes gästsäng.

    SvaraRadera