söndag 6 april 2014

Country vibbar

Igår blev jag klar med mitt nästa projekt. Vi har en gammal fotölj som vi har ärvt efter mina föräldrar. Fotöljen är i skinn och sittkudden har blivit rejält sliten och skinnet har börjat spricka. Jag har länge funderat på att göra nått åt den men rätta ideen har inte landat i huvudet. Men nu när jag är klar med kuddarna till soffan kom iden att sy ett quiltat överdrag till dynan i samma färger. Jag grävde i skåpen och hittade tre grövre tyger som jag tycker passar ihop med det röda tyget jag har använt till kuddarna.


Jag har alltid tänkt på fotöljen som brun, men när jag la på det jag hade sytt för att kolla in storlek och utseende såg jag att den har mer en rödbrun nyans som plockades upp bra av det röda tyget, tyckte jag i alla fall. 
Jag valde att göra ett enklare rutmönster och jag använde ett tjockare vadd till quiltningen för att få mer struktur och mysigare känsla på dynan.



Den färdiga intrycket ger tydliga country vibbar tycker jag. Det enda som är synd är att Shiba gärna ligger i fotöljen, och oavsett hur go hon är, så lämnar hon gärna vita hårstrån överallt. 


Så det blir nog att rolla dynan en hel del tror jag:)

Dagens projekt blir att förvandla några örngott mamma har samlat på sig till en duk åt hennes vardagsrums bord. Jag håller som bäst på att fundera ut vilket mönster jag ska satsa på. Det är inte lätt för det finns så många olika snygga att välja på! Jag har fått fria händer men jag tror jag ska ringa mamma och fråga lite i alla fall. Frågan är om hon vill ha ett mönster med en tydlig mittdel, ex. som en blomma i mitten och enfärgat runt om, eller ett återkommande mönster över hela duken, ex. som min dyna till fotöljen. Sedan är det också frågan om hon vill ha tunn vaddering, som det är på många quiltade amerikanska dukar, eller helt i tyg utan vaddering. Jag tror att jag personligen skulle välja vaddering, eftersom det är olika lager tyg över hela duken där sömmarna möts och då blir det så knöligt på ett bord utan vaddering. Men mamma får avgöra.

Ha en skön dag!


1 kommentar: