söndag 14 september 2014

Jullista

Min syster, som är jultokig, bad mig svara på en jullista, gärna den från hennes blogg, så här kommer min första julista, och självklart kommer den från syrrans blogg:)

När börjar du baka inför julen? Vad brukar du baka då?
Jag är dålig på att baka inför julen. Jag har en syster som bakar underbara saker till jul och förser oss med så jag brukar inte behöva baka. Jag kan nog räkna på en hand de gånger jag har bakat lussebullar. Däremot gör vi pepparkaks hus inför varje jul, men efter flera misslyckade försök med egenbakade hus brukar vi nu förtiden köpa färdiga, som jag sätter ihop med smält socker och barnen dekorerar.

Brukar du köpa julklappar, eller gör du dina egna? Vad för typ av presenter gör du då?
Jag gör nästan alla mina presenter själv. Jag älskar att pyssla så det har varit naturligt för mig. Jag har också många personer runt om mig att ge till så det sparar pengar samtidigt. Men även presenter man gör själv kan bli nog så dyra, för att inte tala om tiden de tar att göra. Jag brukar virka eller påta mössor och andra saker, sy olika saker - förra året gav jag nästan alla en en personlig kudde, och andra olika pyssel. Jag har gjort almanackor på datorn också flera gånger. Syrran vill ha dekorerade tändsticksaskar varje år, så det brukar bli några sådana också.

Finns det några julfilmer som du inte har sett men gärna skulle vilja se?
Det finns det säkert, men jag har inte sån bra koll. Förra året såg jag flera nya julfilmer, det var trevlig, så jag hoppas på att hitta några nya i år också. Men jag tycker också om att se gamla favoriter, det är som att återse en god vän efter en lång tids separation. Några filmer jag ser fram emot är:




Har du något favoritpynt till julen?
Julgranen är ett absolut måste! Sedan gillar jag adventsljusstakar och julstjärnor. De brukar jag sätta upp redan i november för att mota bort mörkret lite på kvällarna.

Vilken är din favoritjulblomma, och varför?
Amaryllisen är underbar när den slår ut tycker jag:)

Vilken typ av julgodis gör du mest av varje jul?
Jag gör oftast bara rischoklad och varianter på det med russin i och corn flakes. Sedan gör jag tryffel också, den är min personliga lyx under julen...

Var ärlig nu; har du haft oturen att uppleva en jul som du kanske helst egentligen skulle vilja glömma?
Inte vad jag kan komma ihåg direkt men jag minns en jul när barnen var små då jag kände att allt blev fel. Jag kommer inte ihåg varför, antagligen stress, men jag var arg och irriterad och gick bara runt och fräste och kände att allt blev fel. Tillslut insåg jag att jag var påväg att förstör julen, både för mig och mina nära och kära, så jag gick undan ett tag och lugnade ner mig och hade ett inre peptalk att släppa taget om ilskan och finna glädjen igen. Det gick faktiskt och julafton slutade lika härligt som vanligt och jag hittade glädjen. En nyttig lärdom för mig själv.

Vilka brukar du fira julen med?
Jag firar med all släkt som bor runt oss. På dagen brukar vi träffas allihop, svärmor och svärfar, svägerskan med barn, min mamma och syster och min familj. Vi äter stort julbord och byter julklappar. Sedan åker vi hem till oss och då följer mamma och syrran med. Vi tittar på Kalle och har två julklapps utdelningar. En med barnen efter Kalle och en mellan oss vuxna senare på kvällen. Eftersom vi har ätit julmat redan har vi bara gröt och lättare julmat på kvällen.

Vilken är din favoritaffär när det gäller att handla saker till julen/julklappar?
Det blir de mer prisvärda affärerna som Dollarstore och Lundins säljlager. Även second hand affärerna besöks för att hitta saker som gammal koppar till mamma och material till pyssel.

Vilken är din favoritjultidning?
Jag har nog ingen favorit riktigt men jag gillar när det är mycket olika pysselideer att göra själv!

Har du några traditioner den 23:e december?
Absolut! Då träffas vi hemma hos oss. Vi tittar på Polarexpressen och White Christmas. Syrran har bakat en morotskaka som vi delar på och vi provsmakar lite julgodis. Lite god ost och kex brukar också slinka ner. Julen startar när Polarexpressen rullar in framför pojkens hus!

Vad brukar du använda för typ av julklappspapper när du slår in dina julklappar? Har du någon favoritsätt att dekorera julklapparna?
Jag köper vanligt julpapper som jag tycker är fint och slår in i. Jag  använder ibland snören med olika färger på paketen och kan också dela snörena med en strimlare ibland. Jag gillar att ha mycket lockar på paketen.

Har någon juldekoration från förra julen blivit kvar framme hemma hos dig under hela året? Om så är fallet, visa gärna en bild :))


Den här stjärnan gjorde jag till förra julen och den har fått suttit
kvar på väggen.

Vilken julprodukt (inom mat&dryck) tycker du var godast förra året?
Jag provade inget speciellt men pepparkakorna på jobbet var inte så dumma!

Brukar du ha en egen adventskalender, och om så är fallet, vilken typ av adventskalender?
Jag brukar få en kalender av syrran med små saker till de viktigaste dagarna, som advent och nobel. Det är trevligt:) ibland har jag en choklad kalender men jag glömmer ofast att öppna den.

Om du måste välja mellan julmusik och julfilmer, vad väljer du då? Motivera gärna:)
Julmusik! Underbart och ett måste!

Vad tycker din familj och dina vänner om din extrema kärleksaffär med julen?
Jag har nog ingen extrem kärleksaffär med julen, så de har nog ingen åsikt. Däremot börjar pysslet inför julen tidigt och min kära man och mina kära barn är underbart förstående och possitiva när det gäller det:)

Varför är julen så viktig för dig?
Julen är en härlig tid med fokus på glädje och familjen för mig. Jag gillar allt runt julen, förutom stressen, och njuter helt enkelt. Vi har många små traditioner under hela december som drar ut på myset vilket är trevligt. Syrran startar med advents fika första advent, vi har julklapps spel hos mamma, lucia, lilla julafton hos syrran med pappa, film mys den 23e och så julafton. Många roliga saker händer helt enkelt! Jag skulle inte vilja ha det så varje månad men en månad om året är helt perfekt! 
Sedan tycker jag om att ge julkappar och jag står också för att jag tycker om att få julklappar!!

Ja, det var min första jullista det, få se om det blir fler innan julen har kommit!

1 kommentar:

  1. Det här var riktigt roligt att läsa:)) Våra jular är ganska mysiga, eller hur:)
    Jag älskar meningen "Julen startar när Polarexpressen rullar in framför pojkens hus!" Den kanske jag lånar till min julblogg!!

    SvaraRadera