söndag 1 februari 2015

Äntligen färdig!

Idag blev äntligen filten klar som jag har jobbat på ett tag. Igår köpte jag tyg till baksidan så idag var det dags att sätta igång. Men först tog jag itu med städning här hemma på slottet... Det behövdes... Skönt när det var klart, och jag kunde sätta igång å sy. Tyvärr har magen krånglat idag och jag har haft ont till å från, men men...

Jag berättade ju att den här delen är en mer jobbig tillställning, delvis beroeende på min åldrande symaskin.

Jag har lagt filtar på golvet eftersom filten är stor och kommer att hänga ner på golvet när jag syr, och då känns det bättre för mig om det ligger något annat där som skyddar den lite. Filten jag jobbade på ligger inknölad i symaskinen.


Som sagt... Mycket tyg och bök blir det!

Simon tittade förbi och visade upp målningen som Linnea hade gjort i hans ansikte när de lekte.

Nu har jag sytt ihop filten och ska skära av det av vadden och bakstycket som inte användes. Man lägger ihop delarna med lite marginal eftersom tyget drar och rör på sig när man syr ihop de olika delarna.

Här syr jag ihop "bindingen" som jag svengelskt tänker själv. Det är den avslutande kanten runt filten ="binding" på engelska. Jag gjorde den av 8 cm remsor som jag sydde ihop och strök dubbel.

Och medan jag höll på med det så gjorde Simon och Linnea...
...texmex till oss. De dukade fint och tände ljus, jättemysigt!


Mätt i magen fortsatte jag med att sy på "bindingen" på baksidan. Sedan vänder man runt den på framsidan och syr fast.

Nu är filten klar! Jag ska försöka fixa en helhetsbild men just nu blir det mindre bitar av den på bild. Här är ena hörnan.

Här syns den smala "bindingen".

Jag har sytt ihop ihop alla delar på många ställen på filten mitt över sömmen mellan de olika styckena. Det syns inte så bra på bild. Jag sydde också en söm runt motiven jag ritade själv. Optimalt hade jag velat sy på kantlinjen jag ritade men det är överkurs med min symaskin när jag jobbar med en sådan här stor filt!

En sak vet jag -det enda jag vill ha i födelsedagspresent är en ny symaskin! Eller pengar för att hjälpa till att få ihop till en! Håller tummarna...













1 kommentar:

  1. Bra jobbat - både av dig och barnen! Jag förstår vad du menar med symaskinen - det ser verkligen BÖKIGT ut när du ska sy ihop det... Jag hjälper till att hålla tummarna för en ny symaskin:) Kram!

    SvaraRadera