torsdag 5 februari 2015

Nästa filt...

Under veckan har jag gått och spånat lite på vilket mitt nästa projekt ska bli. Jag vill använda tyget jag köpte förra helgen och visade på bloggen. Till det ska jag använda ett svart tyg och troligtvis också ett ljusare turcose/mintgrönt enfärgat tyg som jag också köpte i helgen. Jag planerar att sy en filt och eftersom jag gillade tyget så mycket vill jag lägga ner lite extra med jobb på den. Det finns jättemycket hjälp på internet att få om man är intresserad av lappteknik/quilting och en sida är http://www.quilterscache.com/QuiltBlocksGalore9.html som har samlat hundratals olika quiltmönster i olika svårighets grader. Mönstrena är uppbyggda utifrån blocks/rutor som man syr ihop av små delar och sedan sätter ihop till större projekt. Jag satt och tittade runt där tidigare idag och hittade de här blocken...


Varje block består av 16 delar. En del består av 1 till 3 olika sorters tyg. Sedan sys de 16 delarna ihop och bildar ett block. När man sätter ihop blocken blir resultatet såhär...


Riktigt snyggt mönster tycker jag och ser invecklat ut, fast det inte är det. Perfekt!
Nu är bara frågan vilket tyg som ska vara bakgrund och vilket tyg som ska vara på linjerna. Förslag?


2 kommentarer:

  1. Jag blir yr i huvudet bara jag tittar på mönstrena haha! Du får väl göra som du sa till mig en gång - pröva att rita upp mönstret med olika färgkombinationer? Det kanske kan hjälpa?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blir kanske så.. Det beror lite på vilket tyg jag kommer att ha som tredjetyg. Men jag lutar nog mot att jag vill ha svart bakgrund.

      Radera