torsdag 17 juli 2014

Sommrig rulltårta


För många år sedan, innan mobiltelefonerna innehöll hela världen, lärde jag mig ett recept på rulltårta. Det är ett enkelt recept att komma ihåg och använda när man snabbt vill ha något gott att bjuda på. Så idag tänkte jag dela med mig det till dig, den blir luftig och god och passar utmärkt till en feststund i bersån...
 
 
Man börjar med att plocka fram tre lika stora vanliga dricksglas. I den första knäcker man i oftast tre ägg, är de riktigt små ägg kanske det behövs fyra för att fylla upp glaset.
 
 
Sedan fyller man upp socker och vetemjöl i de andra glasen, det ska vara lika mycket socker och vetemjöl som det är ägg. Sedan vispar man ihop ägg och socker pösigt i en bunke.
 
 
Ha i mjölet och innan du vispar så lägg 2 tsk bakpulver och 2-3 tsk vaniljsocker på mjölet.
 
 
Vispa sedan ihop allting till en härlig smet
 
 
Lägg bakplåts papper i en djup ugnsform och bre ut smeten. Den ska vara någon cm tjock så i min form kan jag inte bre ut till kanterna. Stoppa sedan in i ugnen, lite under mitten blir bra, på 200 grader i ca 7-8 minuter. Känn med en sticka, eller i mitt fall en spik, att den är torr hela vägen i mitten. Går den för länge så blir kakan torr och spricker när man rullar den.
 
 
Medan kakan är i ugnen passar man på att röja lite eller sätter sig ner och mumsar på resterna från skålen. Jag hann med både och.
 
 
Nu är min kaka klar. Då sätter jag igång med resten medan den fortfarande är varm, för det är så jag är lärd. Har man smörkräm på så behöver den dock svalna något.
 
 
Lägg ut ett nytt bakplåtspapper och strö över socker.
 
 
Ta upp kakan ur pannan med hjälp av bakplåtspapperet och vänd ner den på det nya bakplåtspapperet, ovansidan ska vara mot sockret. Pilla loss baklåtspapperet i ena hörnet och dra försiktigt. Sitter det fast så kan man prova att pensla på bakplåtspapperet med kallt vatten innan man drar.
 
 
Sedan är det dags att ha på fyllningen. Här är det personlig smak som gäller vad man vill fylla med, men jag har på min egna hemgjorda jordgubbsylt:) Bre ut den så att den täcker botten.
 
 
Sedan rullar man kakan försiktigt. Kakan sprack ingenting när jag rullade utan är mjuk och fin att rulla.
 
 
Jag förvarar kakan i bakplåtspapperet. Jag delade på den för att göra den enklare att förvara och den har som du ser redan dragit åt sig sylten! Mums!
 
Nu är det bara att vänta på att det dyker upp någon som vill dela kakan med mig. Jag ska servera den med en klick grädde och några färska bär ifrån trädgården. Det ska bli så gott!
 
Ha en skön dag!

1 kommentar: