måndag 14 juli 2014

Fääärdig!



Nu har jag tänt ljus på altan och lagt mig i altansoffan under en filt. Anders ligger och tittar på VM finalen och jag hör kommentatorerna genom altandörren. Vad det är härligt med sommar! Anders, den stackaren, har inte semester men nästa vecka ska han jobba eftermiddag så han får sovmorgon i alla fall.

Ja, iallafall har jag haft en semestervecka nu. Fort går det. Men jag är så nöjd med att jag har målat mina köksmöber. Färdigmålade och inburna i köket är de. Det blev så snyggt!


Här är möblerna på plats i köket. Jag hittade en panelgardin som jag gillade. Den köpte jag och använde till att klä om soffan och göra nya dynor till pallarna med. Så nöjd:)




De här bilderna knäppte jag i fredags kväll när vi precis hade ställt in möblerna. När jag vaknade på lördag morgon hade jag lätt panik över att bordet nog inte kommer vara fint och vitt många minuter när barnen släpps lösa. På något sätt behövde bordet skyddas! Så jag satte igång å gräva i skåpen och hittade lite vit vaxduk och tjock bordsfilt. Av det sydde jag tre bordstabletter att lägga på bordet. Vaxduken räckte inte till fler så jag fortsatte att gräva och hittade konstläder som jag har fått för jättelänge sedan och inte använt till något. Av det sydde jag två underlägg till och så sydde jag små glasunderlägg också, både vita och i skinn. Det blev riktigt bra. Jag gillar den lite mer maskulina känslan som blir av skinnet.




För att göra soffan ännu mer mysig och få in mer skinndetaljer, så sydde jag en kudde till soffan.


Kudden är sydd av svarta jeans, skinnet, vitt lintyg och överblivet tyg från stolarna/soffan. Jag gjorde en omlott öppning för att stoppa in kudden i. Öppningen stängs med stålöglor som jag har bundit ihop med en liten bit rep.



Panelgardinerna som jag använde hade ju invikta sydda kanter på långsidorna. Dessa klippte jag bort när jag sydde dynorna, men jag kastade dem inte. I stället sydde jag ihop dem och trädde snöre genom kanalen som var i inviket. Och så sydde jag fast dem som en passpoal på kudden. Jag tycker att ofta är det små saker som kan göra stor skillnad och passpoalerna på kudden är en sådan sak.

Till bordet har jag gjort två DIY (hemmapyssel) saker. En vas och en hållare till glasunderläggen. 


Vasen var snabbt gjord. Jag band snöre, samma sort som till kudden, runt halsen på en senapsburk. Å så ut och klippte av några rosor i trädgården och satte i. Voilà! Klart!


Hållaren är gjord av ett juice paket. Jag klippte av den till en lagom höjd. Sedan limmade jag fast svart tyg på insidan och vek också tyget över kanten för att dölja juice paketets ojämnheter. Och så en bit skinn på insidans botten. Utvändigt limmade jag fast skinn och knöt snöre (samma snöre igen) runt om. Hjärtat är av metall och jag dekorerade med lite stenar. Klart!



Till sist hängde jag en quiltad filt, som jag gjort, över armstödet.

Nu är köket betydlig mycket mysigare och finare med mina uppfräshade möbler och jag är jätteglad! 

Och föresten har jag bara slagit ihjäl tre myggor under den timmen jag har legat ute och skrivit. Det ni!

3 kommentarer:

  1. Jättesnyggt! Kudden blev ju jättesnygg-fattade inte riktigt när du förklarade men inte hade jag kunna föreställa mig något så avancerat! Wow! Jättefina detaljer till bordet oxå! Gillar verkligen förvaringslådan till glasunderläggen-riktigt snyggt! Nu gäller det bara att skydda allt från tre barn (och vissa hundar...)...

    SvaraRadera
  2. Kanonfint! Jag förställer mig att det förändrar intrycket av hela köket! Kul med alla fina detaljer! Du är verkligen händig och påhittig! Kul! Hälsningar från stolt pappa!

    SvaraRadera