torsdag 3 juli 2014

Min "Ragquilt"

Ja, mitt nuvarande projekt som jag håller på med är en Ragquilt filt. Jag vet inte vad tekniken heter på svenska så jag kör det amerikanska namnet.  Jag började i helgen med att skära ut lappar, antalet var 4x117 st för att få den mängden jag ville ha. Jag fodrar filten med två lager tunn fleece. Så det tog sin lilla tid kan jag säga. Konstigt hur saker alltid tar längre tid än man tror. 

Här har jag skurit upp mina tyger och ordentligt märkt upp hur många lappar det är av varje tyg.

Sedan är det bara att sy ihop en baksida och en framsida och två lager fleece mellan dem. Jag sydde ihop dem med ett diagonalt kors. 


Sedan är det bara att tömma en stor golvyta och börja lägga ut lapparna. Mitt mönster ska vara blandat men jag har sex bruna bitar och tre rosa som jag vill placera utifrån en tanke. Syrran fick ta emot kort och vara bollplank när jag funderade ut hur bitarna ska ligga. Den övre bilden vissar hur jag la ut lapparna först. Men det känndes inte rätt. Jag stog på en stol med telefonen i handen och tittade ner på bitarna för att få en bra överblick av filten. Jag funderade på om man skulle lyfta ut de bruna bitarna till hörnen och syrran föreslog då att lägga de andra två på långsidornas mitt. Mycket bättre! När man har bestämt hur lapparna ska ligga, kommer det kluriga att hitta ett system som behåller alla bitarna i ordning när de plockas ihop och ska sys samman.

Jag har sytt fast rosa tyg på ytterbitarna för att få en visuell kant på filten. Biten i hörnan har jag börjat klippa upp.

Här har jag klippt två rader för att få till rätt effekt på min Ragquilt. Alla sömmar kommer att klippas innan den är klar. Mitt problem nu är att jag måste slita mig från symaskin och jobba oxå... Men nu är det bara två dagar kvar och sedan SEMESTER!!!!

Happy quilting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar