tisdag 11 mars 2014

Färdig kudde:)

Om en stund ska jag åka till jobbet. Idag öppnar jag så jag får sluta tidigt vilket känns Toppen! Men nu har jag en liten stund här vid köksbordet i lugn och ro först.
Ja, det är lustigt hur något man tror ska gå rätt snabbt tar mycket längre tid än man tror. Jag trodde att några kuddar, det går väll snabbt att fixa ihop! Men inte det! Första kudden blev klar på söndag kväll. Då hade jag börjat på lördag förmiddag, men jag höll bara på några timmar på lördagen, för sedan skulle syrran och jag åka till skogen med hundarna och ha frisersalong hemma hos mig innan mello började. Större delen av söndagen tillbringade jag dock vid symaskinen. Det som tog tid var att jag först tänkte göra samma lappmönster på både fram och baksidan av kudden. Varje sida är 30 kvadratdecimeter stor. 30 rutor hade fyra individuella delar i sig och 30 rutor hade tre individuella delar. Det blir sammanlagt 210 delar som ska sättas ihop! 


När jag hade gjort alla delar kände jag att jag gör två kuddar istället, en framsida med lappteknik och en enklare quiltad baksida. Men det tog ändå rejält med tid. Men i slutändan blev jag nöjd med resultatet:) För att hålla nere kostnaden (tyger är dyrt och det drar snabbt iväg i pris!) har jag använt tyger jag har köpt på second hand. Det ena tyget var en gardin och det andra tyget ett lakan. Utmaningen är att tygerna är olika i både kvalitet och beter sig olika när man syr i dem. Sedan är det inte helt lätt att hitta exakt de färger eller mönster man är ute efter, men det är en kul utmaning att få det bra ändå:)



När man har gjort de rutor man vill ha så finns det många olika varianter hur man ska sätta ihop dem. Här har jag gjort två olika upplägg, jag valde den senare.

Såhär ser den fördiga kudden ut. På baksidan har jag det gula enfärgarade och en röd rand där öppningen är.


Nu ska jag sticka till jobbet! Ha en bra dag:)

2 kommentarer:

  1. Vad snygg den blev! Fint med mönstret du gjort på baksidan oxå:)
    Kram syrran

    SvaraRadera