lördag 22 mars 2014

Lördag morgon, en värld av möjligheter

Att vakna upp en lördag morgon och känna möjligheternas andedräkt killa mig i örat, är en härlig känsla. Bäst tycker jag om de dagarna när inget är planerat, när valen är fria och familjen är samlad. Jag fyller gärna mina fria dagar med mys hemma, då mår jag bra. Min andedräkt som killar mig i örat viskar om möjligheter som att sy, att läsa en bok, att åka upp till skogen och gå en promenad med hundarna, att spela spel med familjen, mysa framför en film, utmana någon av barnen i kinnect. 
Ibland dyker viskningar om måsten upp, måste städa, måste tvätta, måste diska, måste göra alla dessa tråkiga, vardagliga saker, annars är jag inte en bra mamma eller fru. Och ibland lyssnar jag på dessa viskningar först. Fyller dagen av måsten. När sedan kvällen kommer och jag märker att dagen försvann fylld av måsten, och inte möjligheter, kan jag känna mig lite ledsen. Ledsen över att en dag av möjligheter tappades bort i en ocean av måsten. 
För att följa möjligheternas viskningar behöver jag tillåta mig själv att släppa på alla måsten. Att känna att det är ok att inte städa, fast det skulle behövas, och göra det jag blir lycklig av. Städningen finns kvar till nästa dag men en helt fri dag, utan något planerat, fylld av möjligheter, den är ovanlig och värdefull. Att tillåta mig själv fånga den ger mig lycka!



4 kommentarer:

  1. Vi har just sett reprisen av Let's Dance! jättekul, dessutom så fick gärna Glenn Hysén åka ut!

    SvaraRadera
  2. En ny vecka med nya möjligheter! Dessutom är det första april i morgon - se upp för aprilskämt!

    SvaraRadera
  3. Hej! Idag skall jag hämta kapellet från tvätten! Det var otroligt mycket durkslag, mögel, damm och allmän smuts på både in och utsidan. Hoppas impregneringen inte har tvättats ut, det vore trist! Dessutom blir det ett arbetspass i Odd-huset och Let´s Dance på kvällssidan! Ha det bra!

    SvaraRadera