tisdag 11 mars 2014

Viktiga arbetsredskap

Okej, du vaknar en morgon och har lust att börja göra lapptäcken/quiltar. Vad behöver man för arbetredskap? Ja här kommer en lista på mina viktigaste redskap:


Symaskinen är såklart jätteviktig. Min symaskin fick jag i födelsedags present för många år sedan. Nu har jag stora drömmar om en ny, men tyvärr har de också stora prislappar kopplade till sig, så jag får drömma vidare ett tag till...


Strykjärnet använder jag jättemycket när jag quiltar. Man stryker tyger och sömmar för att de ska lägga sig rätt när man syr. Det här strykjärnet har jag köpt in nyligen och jag är mycket nöjd:)


En skärmatta, skärlinjal och rullkniv är också suveräna arbetsredskap. Visst kan man klippa tyget men det är nästan omöjligt att få tyget så precist i storlek som man behöver. Å så går det mycket snabbare att skära tyget.

 
Tillfälligt spraylim är toppen för att fästa ihop tyg och vadd. 


Självklart måste min sy kompis vara med också:) Han sitter och håller mig sällskap när jag handarbetar:)


Det blir många sytrådar som man behöver hålla reda på. Jag har klätt en bräda med vadd och tyg och sedan spikat i spikar som jag sätter trådrullar och undertråds rullar på:) Alla sätt är bra utom de dåliga!


Självklart behövs det godis också❤️ Söt tarmen behöver sitt:)

Ja, nu vet du alla mina hemligheter:)

1 kommentar:

  1. Vart köpte du linjalen?? Mitt mail är ungerska_bruden@hotmail.com:) behöver ha en sån linjal

    SvaraRadera